Att starta bokförlag är inte helt enkelt. Det finns mycket man behöver tänka på innan man drar igång verksamheten. För det första bör du ha någon form av företag registrerat för att kunna bokföra och redovisa ditt resultat. För det andra behöver du ha en tanke kring vilken typ av böcker som du vill ge ut. Vilken profil ska ditt bokförlag ha? Ska du ge ut vuxenböcker eller barnböcker? Ska du ge ut skönlitterära böcker eller faktaböcker? Ett profilerat förlag har större chans att få uppmärksamhet i en bransch som är hårt konkurrensutsatt.
Mycket att tänka på
Det är mycket att tänka på om man vill Ge ut böcker. För det första bör man ha ett bra kontaktnät med potentiella författare. Det är inte enkelt att hitta begåvade författare som inte redan är upptagna med att skriva böcker åt något annat förlag. Dessutom behöver du tänka på marknadsföring, tryck, formgivning, redaktörer och eventuella översättningar. Det är en lång process att ge ut en bok. Från ett första utkast till ett färdigt manus som ska tryckas. Författaren behöver bolla sina utkast med en redaktör och en formgivare behöver göra ett omfattande arbete för att ta fram en lämplig formgivning.
Att nå ut med böckerna
En av de svåraste sakerna med att driva ett eget bokförlag är förmodligen att nå ut med sina böcker. Marknadsföring är grundläggande när det gäller bokförlagsverksamhet. Men ofta kan man få god hjälp om man kommer med i den så kallade BTJ-listan som folkbiblioteken använder sig av för sina inköp. Om man kommer med där och får en bra recension på en bok och en större mängd bibliotek bestämmer sig för att köpa in boken så kan det bli ganska stora volymer. Det gäller också att synas hos de stora bokhandlarna som Adlibris och Bokus. Det finns många tjänster på nätet som kan hjälpa dig med detta.