Böcker

Pocketboken

De flesta har väl hållit en pocketbok i handen. En bok med mjuka pärmar som i storlek motsvarar ett A5-format. Namnet har sitt ursprung i engelskans ord för ficka, då en pocketbok vanligtvis får plats i en ficka. Det finns något som kallas för storpocket eller paperback, de är som följer av namnet gjorda i större storlekar.

 

Genomslag för pocketboken
Lane Penguin Books Ltd, en av de större multinationella förlagskoncernerna på den globala marknaden grundades 1936 av britten Allen Lane som måhända är den som även la grunden för pocketbokens popularitet.

Lane hade en vision om att skapa en billig kvalitetsbok med mjuka pärmar. Till det skapades en grafisk profil som särskilde sig från andra lågprisserier. Den grafiska profilen genomfördes fullständigt med allt från den tecknade pingvinen som förblivit förlagets symbol till bokomslagen i starka färger som tydligt signalerar vad det är för genre –  blå för fackböcker, orange för vanliga och grönt för deckare.

Det briljanta i Allen Lanes idé är hans insikt om att nyckeln till framgång för det här nya bokkonceptet handlade om att kombinera allt från titelval, utseende, själva formatet och pris – något han lyckades åstadkomma – pocketboken som vi känner den idag var född.Pocketbok 2

 

Pocketboken i Sverige
Det var i mitten på 1950-talet som tankar kring att ge ut en serie pocketböcker fick fäste i Sverige. Det var Per I Gedin, då en ung bokklubbschef på Bonniers, som till företagsledningen föreslog att man skulle ge ut pocketböcker av samma typ som engelska Penguin. Alltså kvalitetsböcker av litterärt och populärvetenskapligt innehåll för försäljning i bokhandel. Som med de flesta nya idéer togs förslaget emot mindre intresse. Skam den som ger sig, som det heter.  Per I Gedin var envis och trodde på sin idé. 1957 kom så den första pocketboken ut på svenska. Serien kom i Sverige att ha en delfin som symbol.

 

Pocket vanligare än inbundet
Nuförtiden är böcker i pocketform betydligt vanligare än inbundna böcker. Man finner dem snart sagt över allt i mataffärer, pressbyråer och bensinstationer.

För förlagen kostar de mindre att producera och de förlänger säljcykeln för en titel som först publicerats med hårda pärmar. En pocket har mjuka pärmar, liten typgrad som innebär mer text på mindre sidantal och gör att de är billigare att framställa. Även faktorer som att de i regel har sämre bindning och mindre tåliga pärmar samt tunnare papper som gulnar fortare med tiden bidrar till de lägre produktionskostnaderna. Nuförtiden ges vissa böcker endast ut i pocketformat fast allt vanligare är att dessa följs av utgivning i e-bokformat.

Taggar: